شروع سرمایه گذاری

اگر شما هم قصد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه (بورس) را دارید اولین گام دریافت کد بورسی است .توجه فرمایید که دریافت کد بورسی بصورت برخط(آنلاین) توسط سامانه سجام انجام میشود. ثبت نام در سامانه سجام بسیار ساده می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. به کد بورسی، کد سهامداری و کد معاملاتی نیز گفته می‌شود و و همگی به یک معنی می باشد .کد بورسی همانند کد ملی شماست همان‌طور که هویت شما به عنوان یک شهروند ایرانی با کد ملی‌ مشخص می‌شود، هویت شما در در بازار سرمایه نیز با کد بورسی شما مشخص می‌شود .کد بورسی شامل 3 حرف فارسی و 5 عدد می‌باشد که بطور معمول سه حرف فارسی شامل حروف ابتدایی نام خانوادگی شخص موردنظر است .
خرید و فروش سهام در بورس بدین‌صورت است که هر شخص به واسطه یک کارگزار (Broker)، سهام شرکت‌های مختلف را خریداری می‌کند و تمامی این معاملات در هسته بورس در سازمان بورس اوراق بهادار انجام می‌شود. وقتی شما کد بورسی دریافت می‌کنید یعنی  در سازمان بورس اوراق بهادار ثبت‌نام می‌کنید.
بنابراین پس از ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی و ثبت نام در کارگزاری مورد نظر می‌توانید با استفاده از پنل معاملات آنلاین  نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنید. درواقع اولین قدم برای ورود به دنیای بورس دریافت کد بورسی و سپس ثبت‌نام در یک کارگزاری بورس است.

شروع سرمایه گذاری

توجه داشته باشید که جهت ثبت‌نام در کارگزاری باید ابتدا در سایت سجام ثبت‌نام کنید. بنابراین برای ورود به بازار بورس و خرید و فروش سهام شما 4 مرحله در پیش رو دارید.

  1. ثبت‌نام در سجام جهت دریافت کد بورسی
  2. احراز هویت
  3. ثبت‌نام در یک کارگزاری جهت دریافت نام کاربری و رمز عبور سامانه معاملات برخط
  4. شروع خرید و فروش سهام بصورت آنلاین

 

ثبت نام در سامانه سجام

ابتدا وارد سایت سجام به نشانی www.sejam.ir شوید. و روی گزینه “ثبت نام در سامانه سجام” کلیک کنید.

مدارک لازم جهت دریافت کد بورسی و ثبت‌نام در بورس چیست؟

  1. کارت ملی
  2. شماره موبایل تحت مالکیت فرد (دقت کنید که شماره موبایل باید حتما به نام شخص ثبت‌نام کننده باشد)
  3. شماره حساب بانکی به نام فرد موردنظر و شماره شبا حساب بانکی (دقت کنید که شماره حساب باید حتما به نام شخص ثبت‌نام کننده باشد)

حداقل سن و حداقل مدرک تحصیلی

در سال های گذشته  مدرک تحصیلی موردنیاز برای ثبت نام در بورس، دیپلم بود.اما بعد ها  این قانون حذف شده است و تمامی افراد می‌توانند در بورس ثبت‌نام کنند و هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و صرفا اگر سن شما بالای 18 سال باشد می‌توانید در بورس ثبت‌نام کنید. بنابراین حداقل سن برای دریافت کد بورسی 18 سال است اما حتی افراد زیر 18 سال هم با حضور والدین‌شان در شعب کارگزاری می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در بورس اقدام کنند.

با استفاده از راهنمای جامع ثبت نام در سامانه سجام به نشانی https://www.sejam.ir/fa/Help می توانید تمامی مراحل ثبت نام را طی کنید.

چنانجه در سامانه سجام ثبت نام نکرده اید میتوانید از طریق سامانه یکپارچه ثبت نام غیرحضوری کارگزاری بانک رفاه کارگران بطور همزمان در سجام و در کارگزاری بانک رفاه بصورت رایگان ثبت نام کنید.
همچنین قابل ذکر می باشد اگر فردی از گذشته در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت شده باشد فقط کافی است با استفاده از همین درگاه در کارگزاری بانک رفاه ثبت نام خود را انجام دهد.

احراز هویت

احراز هویت سجام چگونه است؟

بعد از ثبت نام اولیه در سامانه سجام و دریافت کد پیگیری 10 رقمی می توانیم احراز هویت کنیم .
احراز هویت به این معنی ست که سامانه متوجه شود شما ربات نیستید و اطلاعاتی که درج کرده اید اطلاعات شخص دیگری نیست. احراز هویت به دو روش حضوری و غیرحضوری انجام می شود.  جهت احراز هویت غیرحضوری می توانید از اپلکیشن های مخصوص بازارسرمایه استفاده کنید. ولی برای احراز هویت حضوری نیز می توانید به شعب کارگزاری بانک رفاه کارگران در شهر خود ، دفاتر منتخب پیشخوان دولت و یا نمایندگی های بانکی کارگزاری بانک رفاه کارگران مراجعه کرده تا به سادگی و با صرف چند دقیقه این کار برای شما انجام گیرد.
فرد با ثبت نام در سایت سجام و احراز هویت، نهایتا بعد از 48 ساعت کد بورسی برایش صادر خواهد شد. بنابراین تنها کاری که برای دریافت کد بورسی باید انجام دهید ثبت نام در سامانه سجام است! به همین راحتی! البته بعد از ثبت نام در سجام باید در یک کارگزاری بورس نیز ثبت نام کنید تا بتوانید اقدام به خرید و فروش سهام کنید.

دریافت کد 10 رقمی سجام و کد بورسی  چقدر زمان می‌برد؟

بعد از  تکمیل ثبت‌نام در سجام، کد 10 رقمی مربوطه، حداکثر تا 24 ساعت آینده، به شماره متقاضی پیامک خواهد شد. کد بورسی نیز بعد از انجام مراحل احراز هویت تا یک هفته کاری، توسط سازمان سپرده‌گذاری مرکزی برایتان ارسال خواهد شد.

 ثبت نام در کارگزاری‌بانک رفاه و شروع معاملات با استفاده از خدمات

کارگزاری‌ بانک رفاه کارگران به عنوان واسطه‌ ای می باشد که سرمایه‌گذاران از طریق درگاهی که کارگزاری در اختیارشان قرار می دهد  ، به دنیای بورس و خرید و فروش سهام وارد می‌شوند و با حداقل سرمایه 500 هزار تومانی (به جز عرضه اولیه‌ها) خرید و فروش خود را آغاز کنید.

آموزش ثبت نام در کارگزاری بانک رفاه کارگران

همانطور که در ابتدای به آن اشاره کردیم قبل از ثبت نام در کارگزاری ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشید . اما با استفاده از سامانه یکپارچه ثبت نام غیرحضوری کارگزاری بانک رفاه کارگران می توانید بطور همزمان ، هم در کارگزاری و هم در سامانه سجام بصورت رایگان ثبت نام کنید اما باید به این نکته توجه داشته باشید که تاز مانی که ثبت نام سجام شما کامل نباشد یعنی هم ثبت نام اولیه و هم احراز هویت نشده باشید کد آنلاین جهت خرید و فروش سهام صادر نمی شود .

 

آیا کد بورسی همان کد آنلاین دریافت شده از کارگزاری است؟

در جواب این سوال باید بگوییم خیر! کد بورسی، شناسه‌ای است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای شما ارسال می‌شود، این در حالی است  که کد آنلاین به نام کاربری و رمز عبوری اشاره دارد که توسط کارگزاری‌ها به شما تعلق می‌گیرد تا بتوانید وارد سامانه معاملاتی برخط (آنلاین) شوید .برخلاف کد معاملاتی در بازار سرمایه که یکتا و منحصربه‌فرد است، کاربران می‌توانند چندین کد آنلاین داشته باشند. به عبارت ساده تر، سرمایه‌گذاران می‌توانند همزمان در سامانه‌های معاملاتی چندین کارگزاری فعالیت کنند.

در صورت فراموشی کد بورسی و کد پیگیری سجام چه کنیم؟

کد بورسی، شناسه‌ای است که تنها و فقط مخصوص هر فرد بوده و تاریخ انقضا ندارد. اگر فرد کد بورسی خودرا در بازارسرمایه فراموش کرده به هیچ وجه نمیتوانید آن را بازیابی و یا تغییر دهید . بلکه به روش های زیر می توانید از کد بورسی خود آگاهی پیدا  کنید

  • بازیابی کد بورسی از طریق  سایت سجام(ویرایش اطلاعات)
  • تماس با کارگزاری که از آن خدمات دریافت می کنید
  • در صفحه ابتدایی پنل معاملاتی آنلاین هر فرد

همچنین در صورتی که کد پیگیری 10 رقمی سجام خود را گم کرده‌اید، با مراجعه به سایت سجام و انتخاب بازیابی کد پیگیری، و یا انتخاب گزینه ویرایش اطلاعات می توانید  کلیه اطلاعاتی که در این سامانه ثبت کرده‌اید را ویرایش کنید.

بعد از طی کردن کامل مراحل ثبت نام سجام ، احراز هویت ،ثبت نام در کارگزاری و دریافت پیامک حاوی نام کاربری و رمز عبور پنل معاملاتی آنلاین می توانید شروع به خرید فروش سهام کنید. جهت اموزش خرید و فروش می توانید به مقاله
آموزش خرید و فروش عرضه اولیه مراجعه کنید .

 

تابلوخوانی

به منظور خرید و فروش در بازارسرمایه باید مباحث ابتدایی  در این خصوص را آموزش ببینید در همین راستا می توانید با مراجعه به مقاله
آموزش تابلو خوانی اطلاعات مورد نیاز خودرا کسب کنید .

 

 

نظر خود را ارسال کنید