آشنایی با اصطلاحات رایج در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

واحد | صدور | ابطال | NAV | درآمد ثابت | در سهام

هنگام سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با اصطلاحات بالا مواجه خواهید شد که شاید برای شما مبهم باشد در این آموزش نگاهی به این اصطلاحات می‌اندازیم تا در هنگام سرمایه‌گذاری با آگاهی بالا عمل کنید و تصمیم بگیرید.

واحد (Unit)

کمترین میزان سرمایه گذاری در صندوق یک واحد است؛ به عنوان مثال در تاریخ 25/4/1400 قیمت صدور هر واحد صندوق نگین ۱,۲۲۲,۸۳۹ ریال بوده است. سرمایه گذاری در صندوق ضریبی از واحد است.

NAV (Net Asset Value)

نشان دهنده ارزش خالص دارایی هر یک از واحد های صندوق در هر روز است؛ NAV هر روز در پایان روز کاری بعد مشخص می‌شود.

صدور (واریز وجه)

به فرآیند واریز وجه و درخواست خرید تعداد مشخصی واحد گفته می‌شود.

ابطال (دریافت وجه)

هر زمان مشتری درخواست بازپرداخت پول سرمایه گذاری شده را داشته باشد، اصطلاحاً درخواست ابطال واحد کرده است.

صدور و ابطال با قیمت چه روزی انجام می‌شود؟

صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری با نرخ NAV روز درخواست  صورت می‌پذیرد که این نرخ در روز کاری بعد از درخواست محاسبه می‌گردد.

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

به صندوق‌هایی «در اوراق بهادار با درآمد ثابت» اطلاق می‌شود که دارایی آن‌ها در قالب سپرده‌های بانکی، گواهی سپرده بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌شود؛ مانند صندوق سرمایه‌گذاری نگین رفاه.

این صندوق‌ها معمولاً بازدهی بالاتر یا مشابه سپرده‌های بانکی دارند؛ روزشمارند و به صورت ماهانه سود پرداخت می‌کنند.

صندوق سرمایه‌گذاری در سهام

به صندوقی «در سهام» یا سهامی اطلاق می‌شود که حداقل 70 درصد سبد دارایی‌هایشان سهام شرکت‌های بورسی باشد؛ مانند صندوق سرمایه گذاری گنجینه رفاه.

صندوق‌ سرمایه‌گذاری در سهام با سهولت و نقدشوندگی بالایی که دارد گزینه ای جذاب برای افرادی است که قصد سرمایه گذاری در بورس را دارند اما نمی‌خواهند شخصاً درگیر معامله سهام شوند.

بازدهی این صندوق‌ها به شرایط بازار سهام بستگی دارد و سرمایه‌گذاران به نسبت تعداد واحدهای خود در سود و زیان سرمایه‌گذاری شریک اند.

نظر خود را ارسال کنید