نسبت P/S یا قیمت به فروش چیست؟
به تازگی در سایت TSETMC و در تابلو معاملاتی شرکت های تولیدی عددی تحت عنوان P/S یا نسبت قیمت به فروش نمایش داده میشود، این نسب همانند P/E از نسبت های مهم در خصوص هر سهم میباشد؛ برای آشنایی بیشتر با این نسبت و کاربردهایش همراه ما باشید.
نحوه محاسبه P/S
P/S مخفف Price to Sales یا همان قیمت به فروش است؛ و از تقسیم قیمت سهم بر میزان فروش شرکت به ازای هر سهم به دست میآید.
در P/S نمایش داده شده در وبسایت TSETMC میزان فروش هر شرکت به صورت گذشتهنگر (ttm) و بر اساس چهار فصل آخری که گزارشهای مالی شرکت منتشر شده محاسبه شده است.
اهمیت نسبت P/S
رشد میزان فروش شرکت بهصورت پایدار یکی از اصلیترین نشانههای پیشرفت یک شرکت است.
یکی از مهمترین مزایای استفاده از این نسبت، سخت بودن دستکاری میزان فروش نسبت به دستکاری سود حاصل شرکت در صورتهای مالی است؛ چون میزان فروش صرفا از قراردادهای فروش شرکت به دست میآید و این در حالی است که محاسبه میزان سود در گرو چند پارامتر مختلف است.
مقایسه P/S شرکتها با هم
از آنجایی که نسبت P/S یک شرکت کاملا مرتبط با میزان حاشیه سود آن شرکت میباشد؛ و حاشیه سود هر صنعت نسبت به صنعت دیگر متغیر است؛ میزان P/S هر نماد باید نسبت به میانگین P/ S همان صنعت سنجیده شود.