واچ لیست سهام چیست ؟

در این آموزش بورسی ، همراه ما باشید تا به تعریف مفهوم واچ لیست سهام و کاربرد آن بپردازیم،پس اگر شما نیز در این خصوص کنجکاو هستید و قصد دارید با روش های ساخت واچ لیست آشنا بشوید ، این آموزش را از دست ندهید.

 واچ لیست (watchlist) به معنای فهرست تحت نظر می باشد و لیستی از سهم هایی است که آنها را تحت نظر می گیرند و تغییرات آنها را برای مدتی تحت بررسی قرار می دهند. این فهرست کمک می کند تا بازیرنظرداشتن مداوم سهم هایی که ارزش بررسی بیشتری دارند و تحلیل رفتار آنها، تصمیمات دقیق تری در سرمایه گذاری (یاعدم سرمایه گذاری) اتخاذ کرده و سود بالاتری کسب کنید.

اهمیت ایجاد واچ لیست

1.عدم فراموشی نمادهای موردنظر:

زمانی که سهم خوبی را می یابید ولی در آن لحظه به هردلیلی نمی توانیدیانباید آن را بخرید، می توانید آن را به واچ لیست خود اضافه کنید. به این طریق در زمان مناسب به سراغ آن سهم خواهید رفت. اگر ازواج لیست استفاده نکنید، این خطر وجود دارد که سهام موردنظر خود را به مرور زمان فراموش کنید و فرصت های مطلوب را از دست بدهید.

2.یافتن معاملات مشکوک:

 در موارد بسیاری پیش می آید که سرمایه گذاران می خواهند سهامی را خریداری کنند ولی متوجه روندهای مشکوک می شوند مثلا نسبت خرید حقیقیهاو حقوقیها؛ به این دلیل سهام را در فهرست تحت نظر قرار می دهند تا بتوانند طی روزهای آینده آنها را بیشتر بررسی کنند.

۳.برآورد آینده احتمالی شرکت های بورسی:

گاهی اوقات پیش می آید که تحلیلگر احتمال می دهد که سهام در آینده سودده باشد. به این صورت می تواند با قراردادن آن سهام درواچ لیست خود و با تایید پیش بینی ها اقدام به خرید کند. این پیش بینی ها از طریق تحلیل تکنیکال و بنیادی و سایر ابزارهای تحلیلی انجام می شود.

۴.اجتناب از تصمیم به معاملات ناگهانی

 بدون شناخت کافی و بدون اطلاع از روند و سوابق و رفتارسهامداران سهم خرید نمی کنیم.

پردازش اطلاعات واچ لیست

با مد نظر قرار دادن این فهرست سهام و استفاده از ابزارها و نرم افزارهایی همچون اکسل که برای ثبت اطلاعات و تحلیل وضعیت حاکم بر بازار بورس به کار می روند، می توان به اطلاعات مهمی دست پیدا کرد. ا به این منظور باید به صورت منظم داده های منتشر شده در خصوص سهم های موجود در واچ لیست را ثبت کرد تا پس از یک دوره زمانی بتوان تحلیل دقیق تری در مورد آن شرکت و وضعیتش به دست آورد.

 

چه اطلاعاتی از طریق واچ لیست حاصل می شود؟

.مطلع شدن از سود حاصل از سرمایه گذاری بر روی سهام شرکت های مختلف در بازار بورس در سال های پیشین

سود و بازدهی حاصل در سال جاری

میزان سرمایه این شرکت ها در سال جاری به میزان فروش آنها در طی یک سال و درهرماه ازسال

 میزان کلی سود و بازدهی خالص در طول فصول مختلف سال

ارزش اصلی DPS

 

ساخت واچ لیست شما میتوانید با فیلترنویسی سهام موردنظر خود را دراین سایت tsetmc.com

پیداواطلاعات آن را بررسی کنید. مثلا می توانید سهامی را که در صف خرید قفل هستند یاسهامی که بیشترین حجم معاملات را دارند، ببینید. همچنین صفحه دیده بان بازار نیز بستر دیگری است که به شما اجازه می دهدسهام موردنظرخود را به آسانی رصد کنید. به علاوه به کمک گوگل درایو نیز می توانید اطلاعات فهرست تحت نظر خود را دراختیار داشته باشید. همچنین موتورهای جستجو امکانی دارند که به شما اجازه می دهند به واچ لیست خود دسترسی داشته باشید. در مرورگر خود می توانید به کمک ابزار Bookmark یا Favorite واچ لیست خود را ذخیره کنید. سپس قادر خواهید بود تک تک سهام را در زمانی مناسب بررسی کنید.

نظر خود را ارسال کنید