سرمایه گذاری چیست ؟

واژه سرمایه گذاری شامل دامنه وسیعی از فعالیت‌ها می باشد. این واژه می‌تواند دربرگیرنده سرمایه گذاری در گواهی سپرده، اوراق قرضه، سهام عادی یا صندوق‌های مشترک سرمایه گذاری باشد.
با این وجود  افرادی  که به صورت حرفه ای به سرمایه گذاری می‌پردازند از سهام های دیگری، همانند گواهی خرید، برگ اختیار خرید و فروش سهام و دارایی‌های مانند طلا و اشیاء قیمتی برای انجام سرمایه گذاری نیز استفاده می‌کنند.
سرمایه گذاری  دارای درجات مختلف ریسک‌پذیری می باشد و هر فردی، یا شخصی با تحصیلات دانشگاهی و یک شهروند عادی، می‌تواند با توجه به شرایط خود از سرمایه گذاری استفاده کند.
سرمایه‌گذاری در واقع به  معنای «هوشمندانه‌تر کار کردن است، نه سخت‌تر کار کردن.» هر شخصی در ضغل خود سخت کار می کند، برای یک شرکت باشد و چه برای کسب‌وکاری که خودشراه‌اندازی کرده‌است. ما معمولا ساعت‌های زیادی کار می‌کنیم که نیازمند صرف وقت و انرژی است و باعث افزایش استرس و نگرانی  می‌شود. برداشتن بخشی از درآمدی که به‌سختی به‌دست آمده است و سرمایه‌گذاری آن برای نیازهای آینده، بهترین روش استفاده از درآمدی است که کسب کرده‌ایم.

سرمایه‌گذاری چگونه عمل می‌کند؟

هدف از سرمایه‌گذاری افزایش میزان دارایی اولیه در طول زمان است. می‌توانیم از اصطلاح سرمایه‌گذاری درباره هر سازوکاری که هدفش کسب درآمد در آینده باشد استفاده کنیم به‌طور کلی هر فعالیتی که به امید افزایش درآمدزایی در آینده انجام شود می‌تواند در دسته سرمایه‌گذاری قرار بگیرد. بطور مثال ، زمانی که شخصی تصمیم می‌گیرد یک دوره آموزشی یا تحصیلی را به پایان برساند، معمولا هدف اصلی‌ این می باشد که دانش و مهارت خودش را در یک زمینه خاص پرورش بدهد و در نهایت از این طریق  برای کسب درآمد بیشتر استفاده کند. بنابراین همچین  فعالیتی نیز نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

انواع سرمایه‌گذاری

زمانی که درباره‌ی سرمایه‌گذاری صحبت می‌شود، سرمایه‌گذاری مالکیتی ابتدایی ترین مفهومی می باشد که به ذهن ما خطور می کند.. سرمایه‌گذاری مالکیتی پُرخطرترین و پُرسودترین سرمایه‌گذاری است. در ادامه مثال‌هایی از سرمایه‌گذاری مالکیتی را همراه باه هم بررسی می کنیم .

سهام

سهام مدرکی است که نشان می‌دهد شما مالکیت یک سهمی از یک کارخانه یا شرکت در اختیار دارید. به بیان ساده ترتمامی اوراق بهادار نوعی سرمایه‌گذاری مالکیتی هستند، هرچند که تمام دارایی که در اختیار شماست فقط یک قرارداد است. زمانی که یکی از این سرمایه‌گذاری‌ها را خریداری می‌کنید، شما مالک بخشی از ارزش آن شرکت خواهید بود.
با توجه به ارزش سهامی که بخشی از دارایی آن متعلق به شما می باشد، سود مورد انتظارتان محقق خواهد شد . اگر شما در شرکت فولاد سهام‌دار هستید و این شرکت سودی به‌دست آورد، سرمایه‌گذارها سهم‌شان را از شرکت فولاد طلب خواهند کرد بدین ترتیب تقاضای آنها برای سود باعث افزایش قیمت خواهد شد و اگر تصمیم بگیرید سهام‌ خودرا بفروشید سود شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد .

صندوق سرمایه‌گذاری بازار پول

در صد بازگشت سرمایه در صندوق سرمایه‌گذاری بازار پول بسیار پایین می باشد  (حدود ۱ تا ۲ درصد) اما خطر آن نیز بسیار کم خواهد بود. اگرچه ارزش سهام این صندوق ها اخیرا با افت بسیاری مواجه شده است ، اما این اتفاق بسیار نادر می باشد که می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های دیگر راحت‌تر به پول تبدیل می‌شوند، یعنی درست مانند حساب شخصی خود از صندوق سرمایه‌گذاری چک بنویسید و آن را نقد کنید.

ریسک سرمایه گذاری چیست؟

عمل سرمایه‌گذاری همیشه مربوط به پتانسیل رشد و درآمدهای آینده می باشد، و نیز همواره با مقدار مشخصی ریسک همراه می باشد . ممکن است سرمایه‌گذاری هیچ‌گونه درآمدزایی نداشته و حتی ارزش قیمت اولیه دارایی خریداری‌شده به مرور زمان کاهش یابدبطور مثال ، ممکن است سهام شرکتی را بخرید و آن شرکت توانایی به سرانجام رساندن نتواند طرح جدیدش را نداشته و یا حتی ورشکسته شود.
پس فرق اساسی پس‌انداز کردن و سرمایه‌گذاری دقیقا در همین است: پس‌انداز عبارت است از جمع کردن پول برای خرج کردن در آینده که هیچ ریسکی ندارد، در حالی که سرمایه‌گذاری بدین معنی می باشد که  از اهرم کردن پول برای کسب بازدهی بیشتر در آینده که همواره با مقداری ریسک همراه است.

چه چیزهایی سرمایه‌گذاری نیستند؟

خریداری اقلامی  مانند تخت خواب، ماشین، تلویزیون و ... که به‌طور طبیعی در اثر استفاده و گذر زمان خراب می‌شود سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود. بطور مثال با خرید یک بالشت اسفنجی برای یک خواب خوب سرمایه‌گذاری نمی‌کنید. مگر اینکه شما فرد بسیار معروفی باشید و انتظار داشته باشید که افرادی حاضر باشند قیمت بیشتری برای بالشت پرداخت کنند.

 

 

 

 

نظر خود را ارسال کنید