همه چیز در مورد تحلیل تکنیکال

300 سال پیش هنگامی که چارلز داو اولین نظریه اقتصادی در رابطه تحلیل بازار را بیان کرد، اهمیت قیمت‌ها و رابطه نزولی و صعودی آن‌ها با هم به وضوح مشخص شد. بعد از طی شدن زمانی، بسیاری از معامله‌گران به این مهم پی بردند که تحلیل کردن تنها مشاهده  جو حاکم بر بازار نبوده و باید مفاهیم مهمی را در این رابطه آموزش ببینند. آموزش تحلیل تکنیکال از گذشته تا به امروز مورد توجه معامله‌گران قرار داشته و بخشی از فرآیند آموزش بورس است ، افراد با گذراندن دوره‌های آموزشی مدرن، به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل شده‌اند.
تحلیل تکنیکال در برابر تحلیل فاندامنتال(بنیادی) قرار دارد، بیشتر تحلیل گر های به سمت تحلیل تکنیکال می روند زیرا تمام اطلاعات مورد نیاز در خصوص سهم در نمودار ها می باشد و اما در مقابل تحلیلی فاندامنتال فقط قواعد ورود و خروج بازار با استفاده از همان تحلیل تکنیکال بدست می آورند .
علم تحلیل تکنیکال: دانش مطالعه رفتارهای گذشته بازار با هدف پیش بینی آینده بازار
در واقع تکنیکالیست ها بر این اصل معتقدند که قیمت سهام، منعکس کننده تمام فاکتورهای اثر گذار بر روی سهام است یعنی عواملی همانند تحلیل بنیادی، شرایط اقتصادی خرد و کلان، روانشناسی بازار، اخبار و… جدای از قیمت نیستند و تمامی این فاکتور ها در قیمت لحاظ شده و تغییرات قیمت نتیجه تمام فاکتورهای موثر خواهد بود بنابراین تحلیل قیمت ها، تمام آن چیزی است که برای واکاوی آینده یک بازار مالی نیاز داریم!“قیمت ها تمایلی به تغییر روند خود ندارد در واقع قیمت ها دوست دارند روند قبلی خود را حفظ کنند.” روند فعلی قیمت ها تا زمان اعمال یک فاکتور خارجی بازدارنده پابرجا خواهد ماند بنابراین “فقط کافی است روند فعلی قیمت ها را تحلیل کنیم.“وقتی بازار نسبت به قیمت واکنشی نشان داده و الگویی را شکل میدهد در آینده نیز واکنش مشابه ای خواهد داشت و احتمالا این الگو دوباره تکرار خواهد شد. 

آشنایی با اصول تحلیل تکنیکال

اصول اساسی تحلیل تکنیکال، شامل سه دست کلی است:

۱- اطلاعات کامل در نمودار قیمت نهفته است.

در واقع مبنای تحلیل تکنیکال همین اصل است. گام اول باید به درک صحیحی از این موضوع برسیم تا بتوانیم با تحلیل تکنیکال آشنا شویم . تحلیلگر تکنیکال می‌داند که تمامی فاکتورهای تأثیر گذار روی قیمت سهم، در نمودار لحاظ شده است. به این معنی که تحلیل قیمت‌ها همان چیزی است که به آن نیاز دارد. اگر عرضه از تقاضا بیشتر شد قیمت‌ بصورت افزایشی و اگر تقاضا بیش از عرضه باشد قیمت کاهش خواهد یافت. تحلیل تکنیکال تغییرات قیمت‌ها را از روی نمودار بررسی میکند و با عواملی که موجب تغییر قیمت می‌شوند (مانند عوامل اقتصادی و سیاسی و..) مرتبط نمی باشد. اگر اصول اولیه تکنیکال را بپذیریم یعنی به این درک دست یافته ایم که قیمت، همه چیز است.

۲- تکرار تاریخ

افرادی که در بورس معامله می کنند می‌کنند به طور معمول در برابر نوسانات قیمت واکنش‌های مشابهی نشان می‌دهند، مجموع این واکنش‌ها باعق به وجود آمدن الگوهای نموداری می شود. از این الگو ها جهت تحلیل تغییر قیمت‌ها استفاده می‌شود. الگوهای نموداری از ۵۰ سال قبل تا به امروز کاربرد دارند و اصل تاریخ تکرار می‌شود به این موضوع اشاره دارد.

۳- روند مشخص قیمت ها

روند به معنای جهت حرکتی قیمت‌ها می‌باشد. با فرض اینکه وقتی از روند صعودی صحبت می‌کنیم به حرکت افزایشی قیمتها توجه می کنیم. تحلیلگران تکنیکال بر این اصل معتقد هستند که قیمت ها از روندها پیروی می کنند. قیمت‌ها تمایل دارند که روند فعلی خود را حفط کنند. تحلیلگران بر این باور هستند که تغییر جهت روندها بر اساس عوامل خارجی است یعنی جهت حرکت قیمت در آینده تغییر نخواهد کرد مگر اینکه عوامل خارجی بر آن اثر گذاشته باشند.

انعطاف‌پذیری و سازگاری تحلیل تکنیکال

اصلی ترین و مهم ترین ویژگی تحلیل تکنیکال تطبیق پذیری و تنوع بالای آن برای انواع معاملات در زمان‌های مختلف می‌باشد. اصول تحلیل تکنیکال را می‌توان در تمام بازارها استفاده کرد. بازار بورس همیشه نوسانات زیادی دارد و در زمان های مختلف می‌تواند فعال‌تر یا آرام‌تر شود. تحلیلگران تکنیکال این انعطاف پذیری و سازگاری را دارد که بر قسمت‌های فعال بازار متمرکز شود و در بازه زمانی خاصی یک روند را انتخاب کند یا روندی را حذف نماید.
به بیان ساده تر علم تحلیل تکنیکال در تمام بازارها از بورس تهران تا بورس نیویورک کاربرد دارد، در واقع هر نمودار قیمت و زمانی تاریخچه‌ای از خود ساخته که این تاریخچه توسط علم تحلیل تکنیکال قابل تحلیل است.

آشنایی با انواع چارت و نمودار قیمت

یکی از مباحثی که در آموزش تحلیل تکنیکال به آن اشاره می‌شود انواع نمودارهایی است که تحلیل‌گران تکنیکال از آن بهره مند می شوند. معمولا دربیشتر پنل‌های تحلیلی تکنیکال از این نمودارها استفاده می شود. این نمودارها شامل نمودار خطی، میله‌ای، شمعی و غیره می‌شوند. اما، قبل از شروع بحث نمودار ها بهتر است انواع قیمت بررسی کرده تا مفاهیم را بهتر درک کنید.

قیمت باز شدن (OPEN): اولین قیمتی است که در بازه معاملاتی روز بین خریدار و فروشنده معامله می شود.

قیمت بسته شدن (CLOSE): آخرین قیمتی که در بازه معاملاتی روز بین خریدار و فروشنده معامله می‌شود.

بالاترین قیمت مجاز (HIGH) : بالاترین قیمتی که در بازه معاملاتی روز صورت گرفته است.

پایین‌ترین قیمت مجاز (LOW) : پایین‌ترین قیمتی که در بازه معاملاتی روز صورت گرفته است.
 

 

 

انواع نمودار ها


انواع نمودار در تحلیل تکنیکال

نمودار خطی

به طور معمول، ابتدایی ترین قدم در دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال ، نمودارها هستند ، نمودار  ساده‌ترین نوع آنها است. این نمودار تنها به نقاط قیمت بسته شدن (close) هر سهم اشاره دارد و بازه بسته شدن قیمت هارا به شکل یک خط به یکدیگر متصل و در معرض نمایش می‌گذارد اما دلیل استفاده از این نمودار به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران، اهمیت آخرین قیمت در معاملات است؛ به گونه‌ای که تمام پایین شدن قیمت ها جهت رسیدن به قیمت بسته شدن یا همان قیمت CLOSE انجام می‌شود.نمودار خطی به طور پیش فرض فقط آخرین قیمت های بسته شدن نمایش می دهد به این معنی که سایر اطلاعات نظیر قیمت بازشدن، بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌های سهام را نشان نمی‌دهد؛ اما، می‌توان با استفاده از نرم‌افزارهای تحلیلی تنظیمات آن را تغییر داد و تمام اطلاعات فوق را در آن به نمایش گذاشت.

نمودار میله‌ای

نمودار میله‌ای همانطور که از نامش پیداست، تمام مشخصات قیمت از پایین‌ترین تا بالاترین قیمت را در یک بازه زمانی خاص نشان می‌دهد؛ در سر ابتدایی این میله پایین‌ترین قیمت و در قسمت بالایی آن بالاترین قیمت نمایش داده می‌شود. ما بین  این دو سر  قیمت باز شدن و بسته شدن قرار دارد که به صورت یک خط افقی از طول میله قابل مشاهده است.

نمودار شمعی

در نمودار شمعی خلاصه‌شده نمودار میله‌ای بوده و تمام اطلاعات را به طوربسیار ساده‌تری نمایش داد.این نمودار نسبت به سایر نمودارهای قبلی از محبوبیت بیشتری نزد تحلیل‌گران برخوردار است. نحوه نمایش قیمت‌ها در این نمودار به قدری ساده و جامع است که تمام تحلیل‌گران، و فعالات بازار سرمایه چه مبتدی و یا حرفه ای به راحتی رابطه بالاترین و پایین‌ترین قیمت، باز شدن و بسته شدن قیمت‌ها را درک کنند.

مزایا تحلیل تکنیکال
  • ساز گاری بالال
  • یادگیری بیشتر ، درک و فهم راحت تر
  • سرعت بالای تحلیل تکنیکال و واکنش بهتر
  • معاملات الگوریتمی
  • جستجو و پیدایش = بهترین نقطه خرید و فروش
  • پیش بینی وضعیت آینده اقتصاد
معایب تحلیل تکنیکال
  • عدم کاربرد تحلیل تکنیکال در عرضه اولیه ها
  • تحلیل متعصبانه
  • دریای بیکران ابزارها و روش های مختلف تحلیل تکنیکال!
  • تحلیل شخصی و خود تفسیرگری

روند (Trend) و کاربرد آن در آموزش تحلیل تکنیکال

با کمک این مفهوم می‌توان به خوبی از گذشته قیمت‌ها، چگونگی انتظارات فعالان و تغییرات سطوح مقاومت مطلع شد. خط روند یک خط ترسیمی در نمودار می باشد که به برای نشان دادن روند کلی بازار یا سهام به نمودار اصلی اضافه می‌گردد
.دلیل کاربرد این روش ترسیمی در تحلیل تکنیکال این است که تمام نوسانات جزیی بازار را در نمودار حذف می‌کند تا تحلیل‌گران به راحتی بتوانند مسیر اصلی قیمت‌ها و نقطه نهایی (نقطه‌ای که قیمت در تلاش است تا به آن برسد مشاهده کنند. روند به طور کلی به سه نوع نزولی، صعودی و خنثی تقسیم می‌شود.روند نزولی و صعودی به موج‌هایی اشاره دارد که باعث بالا و پایین شدن قیمت‌ها در مسیر اصلی شده و روند خنثی زمانی صورت می‌گیرد که میزان عرضه و تقاضا تقریبا یکسان باشد.اما، سه روند دیگر به نام‌های روند کوتاه‌مدت، روند بلند مدت و روند میان‌مدت تعریف شده است که در آموزش تحلیل تکنیکال به آن‌ها نیز اشاره می‌شود.

انواع روند از لحاظ زمانی

همیشه در نمودارهای قیمتی دو مولفه را بایکدیگر درنظر می‌گیریم ، این دو مولفه متشکل از قیمت و زمان هستند.روندها جدا از این‌که صعودی و یا نزولی و یا حتی خنثی باشند، دارای زمان نیز هستند. از این‌رو روند را از لحاظ زمانی به سه دسته زیر تقسیم‌بندی می‌کنند:

  • روند کوتاه مدت
  • روند میان مدت
  • روند بلند مدت

تحلیلگران با استفاده از مولفه‌های قیمتی و زمانی اعلام می کنند، یک سهم در روند صعودی میان‌مدت است و یا سهم در روند نزولی بلند‌مدت قرار دارد.

قیمت همه چیز را نشان می‌دهد
هرگونه تغییرات قیمتی که در نمودار مشاهده می کنیم، تصمیمات هیجانی ناشی از عرضه و تقاضای معامله‌گران دیگر شکل می‌گیرد. این دسته از اتفاقات باعث تغییر قیمت و و در نهایت ایجاد حرکات قیمتی می‌شود. اما همان‌گونه که هر علتی از یک یا چند معلول تشکیل شده، بنابراین این حرکات قیمتی قبل از تغییر نشانه‌هایی را از خود به جای می‌گذارند.

تاریخ در نمودار تکرار می‌شود

به طور معمول قیمت‌ در طول روندهای مختلف حرکت می‌کند و روندهای گذشته را مجدد تکرار می‌کند. به طور طبیعی روند قیمت به همین گونه است که تمایل به تکرار دارد. براساس روانشناسی بازار، احساساتی مثل ترس و هیجان همواره در چرخه‌های قیمتی گذشته باعث تکرار روندهای گشته می‌شود که در نمودار به یک شکل است.

 

 

 

نظر خود را ارسال کنید