پیش قراولان بورس -سال۱۴۰۱

مآخذ: دنیای اقتصاد  تاریخ 1401/04/13

هرچند بازارهای موازی بازار بورس در این روزها با اقبال سهامداران خرد روبه‌رو شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و برخی در حال کوچ از بورس به سمت بازارهای سفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازی هستند، اما هنوز هم هستند افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری و ماندگاری در بورس هستند. آنها با وجود تمام اما و اگرها و شایعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و تحولات، در پی سرمایه‌گذاری در صنایعی هستند که با مشکلات و مصائب کمتری روبه‌رو می‌باشند.

شانس بالای پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها

از جمله صنایع جذاب در بورس برای سرمایه‌گذاری که اکثر کارشناسان روی آن تاکید دارند، صنایع پتروشیمی و پالایشی است.
برخی از صاحبنظرانی که این دو صنعت را جزو صنایع جذاب در بورس سال‌۱۴۰۱ معرفی می‌کند، در توضیح چرایی این موضوع علاوه‌بر اشاره به قیمت‌های جهانی و افزایش قیمت نفت و ریزش قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها معتقدند که در این شرایط قیمت نفت پایین نیامده است و این احتمال وجود دارد که با ادامه پیدا‌کردن جنگ روسیه و اوکراین و شروع فصل سرما، قیمت‌ها در این حوزه بالاتر هم برود.

ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صنعت پتروشیمی و پالایشی

ریسک بزرگ بازار در حال‌حاضر دولت است. به اعتقاد برخی از فعالین بازار، این بیم وجود دارد که اگر تحریم‌ها لغو نشوند، دولت با وضع عوارض و کم ‌حساب‌کردن قیمت فرآورده‌ها و بالا حساب‌کردن قیمت نفت در حساب و کتاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شرکت‌ها دخالت کند. همچنین با شیوع زمزمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تغییر فرمول قیمت‌گذاری و وضع عوارض صادراتی برای این صنایع، وقوع این اتفاق‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ممکن است این دو صنعت را تحت ‌تاثیر منفی قرار دهد.

شانس خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در کسب جذابیت

به اعتقاد بعضی از کارشناسان، خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و قطعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازها را جزء گروهی هستند که می‌توانند جزو صنایع جذاب ۱۴۰۱ باشند. به اعتقاد ایشان در صورت حذف فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد، صورت‌های مالی اصلاح می‌شود و فروش، ۴0 تا۵۰ درصد افزایش می‌یابد که در نتیجه وضعیت شرکت‌ها بهبود پیدا می‌کند. همچنین خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی در این صنایع باعث می‌شود قیمت دستوری حذف شود و فروش شرکت‌های قطعه‌ساز هم بالا برود و به‌تبع آن حاشیه سود بالا می‌رود و با توجه به کوچک‌بودن قطعه‌سازان، این گروه توانایی رشد سودآوری خواهد داشت.

جذابیت در گروه‌های دور از حاشیه

اما و اگرهای احیای برجام، مسائل بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی و داخلی، تورم، افزایش قیمت دلار، قیمت‌گذاری دستوری و... باعث‌شده است که اوضاع برخی از صنایع بورس خوب نباشد. بدین ترتیب، افزایش حقوق و دستمزدها، قیمت‌گذاری دستوری، افزایش قیمت انرژی، دخالت در بورس‌کالا، تغییرات در نرخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قیمت‌ها بسیاری از شرکت‌ها را تحت‌تاثیر اساسی قرار داده است، بر این اساس، صنایعی که با قطعی برق و این قبیل مشکلات روبه‌رو هستند، حداقل تابستان خوبی نخواهند داشت؛ لیکن در این میان از صنعت کاشی، سیمان، دارو، شیشه، کانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فلزی، برخی از شرکت‌های قندی و تعداد محدودی از غذایی‌ها با مشکلات کمتری روبرو می باشند که سهام این شرکتها همچنان می‌تواند به عنوان گزینه مناسبی مورد استقبال سرمایه‌گذاران در بازار بورس قرار گیرد.

نظر خود را ارسال کنید