پول هوشمند چیست ؟

پول هوشمند در بازار سرمایه پول بسیار قدرتمندی می باشد که در اختیار سرمایه‌گذاران عمده قرار دارد. این سرمایه‌گذاران می‌توانند قبل از دیگر فعلان بازارسرمایه حرکت سرمایه‌ها را شناسایی وپیش‌بینی کنند. پول هوشمند با هدف جمع کردن شناوری سهم‌های کوچک وارد یک سهم می‌شود و هدف رشد آن سهم را دارد .سیگنالی که پول هوشمند از خود صادر می‌کند خیلی زودتر از تمام اندیکاتورها و نمودارهاست. به ‌همین‌ دلیل، آگاهی از آن می‌تواند برای هر معامله‌گری بسیار مفید و با اهمیت باشد . پول هوشمند بطور معمول به‌ صورت منسجم وارد بازار می‌شود و افزایش  حجم و ارزش معاملات یک سهم، بازدهی آن را بالا می برد. با شناخت جریان این پول می‌توان از آن به منظور تشخیص سهم‌هایی که در آینده سودده خواهند بود، بهره برد. زمانی که شاهد ورود پول هوشمند به یک سهم هستیم، می‌توانیم این امید را داشته باشیم که این نماد بورسی، قرار است سودآور باشد.

جریان پول هوشمند

زمانی که یک پول هوشمند وارد بازار می‌شود عموماً به ۴ صورت قابل مشاهده می باشد :

  • خاموشی
  • آگاهی
  • هیجانات
  • سقوط

مرحله‌ی اول: مرحله خاموشی

در این مرحله پول هوشمند دارایی و سهم فعالان بازار سرمایه را تصاحب می کند. ما هنگامی که بازار در رکود قرار دارد یا نمی‌توانیم جذابیت خاصی را برای آن در نظر بگیریم این موضوع را مشاهده می‌کنیم.در این زمان عرضه و تقاضا به این صورت شکل می گیرد که شرکت‌ها میزان زیادی ارز دارند اما میزان خرید و تقاضای افراد حقوقی بسیار پایین و گاهاً منفی است. در این بازه زمانی  سرمایه‌گذاران پول هوشمند، این پول را وارد بازار کرده و تعداد زیادی سهم را در قیمت‌های پایین می‌خرند. اما  سوالی که پیش می‌آید این است که روند انجام این کار چگونه است.صاحبان اصلی حساب‌های پول هوشمند با اطلاعات و شناختی که درباره بنیاد اصلی شرکت‌ها دارند دست به اقدام می‌زنند. آن‌ها جهت اینکه اطمینان اطمینان پیدا کنند یک نماد در پایین‌ترین قیمت خود قرار دارد در تعداد زیاد اقدام به خرید یک سهم می‌کنند صاحبان پول های هوشمند هیچ‌گاه در یک مرحله اقدام به خرید نمی‌کنند زیرا در این صورت قیمت سهم به یکباره افزایش زیادی خواهد داشت.

مرحله دوم: مرحله‌ی آگاهی

هدف اصلی در این مرحله بالا بردن قیمت سهام است که این امکان را فراهم می سازد تا  در آینده آن را با قیمتی بالاتر و سود بیشتر به فروش برسانیم. در این مرحله صاحبان پول هوشمند وارد عمل شده و با وارد کردن سرمایه خود باعث حرکت پول هوشمند می‌شوند. زمانی که یک فرد مقدار زیادی سهم را در قیمت پایین خریداری می کند، سبب می‌شود که تقاضای بازار نسبت به آن سهم زیاد شود. دقیقا در همین زمان  پول هوشمند سبب افزایش تقاضای مردم می‌شود و حرکات هیجانی سبب می‌شود که مابقی سرمایه‌گذاران هم خرید سهام را در برنامه کار خود قرار دهند.

مرحله سوم: مرحله هیجانات

صاحبان پول هوشمند توانسته‌اند که اعتماد مردم را نسبت به سهم خریداری شده به دست بیاورند و قیمت نماد در آن زمان چندین برابر زمانی است که پول هوشمند وارد شده  است. به این مرحله، مرحله شیدایی گفته می‌شود. در هر لحظه نسبت به لحظه قبل با افزایش تقاضا قیمت سهم نیز بالاتر می‌رود.اگر شما یک سرمایه‌گذار مبتدی و بی تجربه  باشید به احتمال زیاد مایل باشید که سهم را با هر قیمت و با هر شرایطی شده به دست بیاورید، در این صورت است ممکن است شما دچار ضرر های شوید. در این زمان است که صاحبان پول هوشمند می‌توانند از چرخه‌ی خرید و فروش خارج شده و سهام را به طور کلی به سرمایه‌گذاران خرد واگذار کنند.اما فروش ناگهانی صاحبان  پول هوشمند سبب ایجاد نگرانی در فعالان بازار سرمایه می‌شود به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران پول هوشمند به صورت متناوب میزان فروش خود را بیشتر از میزان خرید کرده و سهم به مرور زمان از صاحبان پول هوشمند خالی می‌شود.

مرحله چهارم: سقوط

در این مرحله مقدار زیادی پول هوشمند در روزهای گذشته از سهم خارج شده است و صاحبان پول هوشمند (Smart Money) می‌خواهند تمام سهم‌های خود را به مابقی سرمایه گذاران بسپارند و از بازار خارج شوند. حجم معاملات طی چند روز ناگهان افزایش شدیدی پیدا می‌کند و خروج پول هوشمند به صورت کامل اتفاق می‌افتد.فعالان و سرمایه گذاران خرد که درگیر کمبود تجربه و عدم آگاهی  شده‌اند، در ریزش گیر می‌افتند و خروج از سهم برای آن‌ها بسیار دشوار می‌شود. با مشاهده‌ی فشار فروش بالا در سهم، افراد یکی پس از دیگری سفارش فروش خود را ثبت می‌کنند و باعث سقوط هرچه بیشتر سهم می شوند . این ریزش، فشار روانی بسیار بالایی بر افرادی که در آخرین روزهای رشد قیمت وارد شده‌اند، دارد و آن‌ها را از نظر روحی بسیار ضعیف و سرخورده می‌کند.

چگونه ورود و خروج پول هوشمند را تشخیص دهیم؟

حجم معاملات در سهم

در فاز خاموشی حجم معاملات پایین می باشد و نشانه‌ای از ورود پول هوشمند دیده نمی‌شود، ما به دنبال ورود در فاز دوم یعنی فاز آگاهی هستیم. در این مرحله با نزدیک شدن قیمت سهم به محدوده‌های حمایتی، صاحبان پول هوشمند اقدام به خرید سهم با حجم‌های بالا می‌کنند و نشانه‌های ورود به سهم را برای سایر افراد حرفه‌ای بازار، نمایان می کند. بنابریان اولین موردی که برای رسیدن به پول‌های هوشمند لازم است بررسی کنیم، حجم معاملات مشکوک است.

بررسی موقعیت سهم در نمودار

پس از دریافت لیست سهم‌هایی با حجم معاملات مشکوک، باید به تحلیل نمودار سهم های این لیست بپردازیم. از این لیست باید سهم‌هایی را که رشد قیمت بالایی نداشته‌اند و در نزدیکی سطح حمایتی خود قرار دارند، جدا کنیم. حجم معاملات به تنهایی برای ورود کافی نیست و باید موقعیت نموداری سهم و تحلیل تکنیکال را نیز به آن افزود.
دقت داشته باشید که افزایش حجم معاملات در انتهای روند صعودی و چند روز قبل از ریزش نیز مشاهده می‌شود. پس حتماً باید حجم معاملات بالایی که انجام شده است، در نزدیکی مناطق حمایتی سهم و پس از یک اصلاح قیمتی مناسب باشد.

قدرت خریداران حقیقی

پس از استخراج لیست حجم معاملات مشکوک و بررسی وضعیت تکنیکال سهم، زمان بررسی قدرت خریداران حقیقی می‌رسد. در این مرحله می‌توان به بررسی کد به کدها نیز پرداخت. حجم معاملات مشکوک اگر همراه با قدرت بالای خریداران باشد ، این اتفاق باینگر ورود پول به سهم است. این ورود پول اگر ادامه دار باشد، می‌تواند نشانه‌های ورود پول هوشمند را نمایان کند. در اینجا به به صورت خلاصه.قدرت خریداران حقیقی از تقسیم حجم سهام خریداری شده توسط افراد حقیقی بر تعداد افراد خریدار به دست می‌آید و محاسبه قدرت فروشندگان از تقسیم تعداد سهام فروخته شده توسط حقیقی بر تعداد افراد فروشنده به دست می‌آید. قدرت خریداران حقیقی باید با قدرت فروشندگان حقیقی مقایسه شود و یک مقیاس نسبی می‌باشد.به طور مثال اگر عدد به دست آمده برای قدرت خریداران حقیقی 300 هزار و برای فروشندگان 100 هزار باشد، به این معنی است که هر خریدار به طور میانگین 300 هزار سهم خریداری کرده ،در صورتی که هر فروشنده به طور میانگین 100 هزار سهم فروخته است. پس قدرت خریداران سه برابر قدرت فروشندگان می‌باشد. هرچه قدرت خریداران بیشتر باشد، قطعاً احتمال ورود پول هوشمند افزایش می‌یابد زیرا نشان از ورود افراد کمتر ولی با سرمایه‌های بیشتر است.

چند نکته پایانی مهم در باب پول هوشمند در بورس

در اینجا سؤال اصلی این است که خروج پول هوشمند نشانه چیست؟ و خروج پول هوشمند یعنی چی؟ همان‌طور که ورود پول هوشمند در بورس نشانه یک تغییر روند مثبت و یا سودآوری سهم است می‌توان حدس زد که پاسخ سؤال خروج پول هوشمند نشانه چه می باشد. به‌هرحال اگر از دریاچه‌ای نهنگ بخواهد مهاجرت کند همراه خود غذاها و مقداری آب نیز جا به جا می‌کند. ازاین‌رو می‌توان انتظار داشت که روند منفی سهم شروع شود و یا یک رنج زنی در سهم را شاهد باشیم.

نظر خود را ارسال کنید