سرمایه گذار فعال و غیر فعال چیست ؟

قبل از شروع آموزش سرمایه گذار فعال و غیرفعال گام اول بهتر است با مفهوم کلی سرمایه گذاری آشنا بشیم. در علم اقتصاد، سرمایه گذاری به منظور اختصاص منبع مالی به یک یا چند دارایی مختلف، به امید به دست آوردن سود  بیشتر در آینده هست. یعنی  شما می توانید سرمایه خودرا در دارایی های مانند خرید ارز دیجیتال، سهام شرکت ها، زمین های مجازی، ماشین، طلا و... سرمایه گذاری کنید.در این صورت اگر قیمت دارایی ها که بر روی آن ها سرمایه گذاری کرده اید ، در اینده افزایش پیدا کنه، سرمایه شما هم نیر به همان  افزایش پیدا می کند. هرچند باید این نکته را در نظر داشته باشید که همیشه سرمایه گذاری به هدف کسب سود زیاد همراه ریسک بالا می باشد .
به عبارت دیگر، سرمایه گذاری به وارد کردن پول و سرمایه نقدی به بازار و خرید دارایی ها اون بازار جهت  کسب سود و افزایش ارزش سرمایه اولیه می باشد. اما این تعریف بسیار جزئی می باشد و فقط استناد به این موضوع نمی تواند معنی واقعی سرمایه گذاری رو به مخاطب ابلاغ کند. همچنین یکی از اصول مهم در نحوه سرمایه گذاری، نرخ رشد سرمایه هست. بطور مثال مثال اگر شما دارایی که سرمایه گذاری بر اساس آن انجام داده اید بعد از مدت دو سال 20 درصد سودآوری داشته باشد، نرخ رشد کمتری از سود بانکی داشته اید هر چند به معنی ریالی سرمایه شما افزایش پیدا کرده ولی در واقعیت شما بازنده این سرمایه گذاری بوده اید.
برای اینکه بتونیم در اینده رفاه بیشتری رو به دست بیاریم و اینده سرمایه گذاری را تضمین کنیم ، باید در دارایی بازارهای مالی سرمایه گذاری کنیم.
روش های سرمایه گذاری زیادی وجود دارد، سرمایه گذاری فعال و غیر فعال نیز از روش های سرمایه گذاری ها می باشد.

سرمایه گذاری فعال چیست؟

سرمایه گذاری فعال یک استراتژی شامل معاملات تکراری به‌منظور شکست‌دادن میانگین بازده شاخص سهام می باشد.
این احتمالاً همان چیزی است که مردم درباره معامله گران فکر می‌کنند؛ اگرچه امروزه می‌توانید این کار را به‌راحتی با گوشی تلفن همراه خود نیز انجام دهید. کوین دوگان، مشاور سرمایه‌گذاری و شریک ارشد در شرکت برنامه‌ریزی مالی Dugan Brown می‌گوید: «این نوع سرمایه‌گذاری معمولاً به سطح بالایی دانش برای تجزیه و تحلیل بازار نیاز دارد تا شخص بتواند بهترین زمان برای خرید یا فروش را تعیین کند». سرمایه گذاری فعال را می‌توانید خودتان یا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و EFT ها انجام دهید. متخصصان و مشاوران این صندوق‌ها صدها روش سرمایه‌گذاری مختلف را در اختیار شما قرار خواهند داد.

مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری اطلاعات وسیعی و کمی و کیفی درباره اوراق بهادار، روندهای آتی بازار و جهش‌های اقتصادی گسترده را جمع‌آوردی و ارزیابی کرده‌اند. با استفاده از این اطلاعات، اقدام به خرید و فروش دارایی‌ها می‌کنند تا از نوسانات کوتاه‌مدت سود کنند و دارایی‌های صندوق را در مسیر خود نگه دارند.

مزایای سرمایه گذاری فعال

۱. انعطاف پذیری در بازارهای بی‌ثبات

سرمایه‌گذارانی که به‌صورت فعال مشغول معامله هستند می‌توانند در بازه‌هایی که بازار شکل صعودی دارد، سهام بیشتری خریداری کنند.

۲. گزینه های معاملاتی گسترده

سرمایه‌گذاران فعال می‌توانند از استراتژی‌های معاملاتی مانند پوشش ریسک (Hedging) برای تولید سودهای زیاد استفاده کنند که شانس موفقیت آن‌ها بر شاخص‌های بازار را افزایش می‌دهد.

۳. مدیریت مالیات

یک مشاور مالی باهوش یا مدیر پرتفولیو می‌تواند از سرمایه گذاری فعال برای انجام معاملاتی استفاده کند که از سود به‌دست‌آمده آن می‌توان مالیات را پرداخت کرد

معایب سرمایه گذاری فعال

۱. هزینه های بالاتر

اگر در صندوق‌هایی با مدیریت فعال سرمایه‌گذاری می‌کنید، باید هزینه بالاتری را پرداخت کنید.

۲. ریسک بالا

اگر به سرمایه‌گذار این اجازه داده شود سرمایه‌گذاری بزرگی انجام دهد،‌ این موضوع احتمال ریسک را بالا می‌برد؛ بنابراین ممکن است دارایی شما متوجه ضرر بسیار زیادی شود.

۳. قرارگرفتن در معرض ترندها

در سرمایه گذاری فعال بسیار ساده است که در مسیر حرکت قرار بگیرید و با معامله گران گام بردارید. تفاوتی هم ندارد که معامله قرار است به کدام سمت و سو برود

سرمایه گذاری غیرفعال

سرمایه گذاری غیرفعال یک استراتژی سرمایه گذاری است که در آن فرد محدودیت‌هایی را برای خرید و فروش سهام در نظر می‌گیرد. سرمایه گذاران غیرفعال، سرمایه گذاری های خود را با هدف افزایش ارزش در درازمدت خریداری خواهند کرد.استراتژی این سرمایه گذاری با عناوینی چون استراتژی بخر و نگه دار یا استراتژی تنبل بی مصرف شناخته می‌شود. به‌کارگیری این استراتژی نیازمند تحقیق اولیه خوب، صبر و داشتن یک پرتفوی به خوبی متنوع سازی شده است
برخلاف سرمایه گذاران فعال، سرمایه گذاران غیرفعال سهام یک شرکت را می‌خرند و به‌صورت فعالانه اقدام به کسب سود از نوسانات کوتاه‌مدت بازار نمی‌کنند. در عوض سرمایه گذاران منفعل بر باور خود مبنی بر اینکه سرمایه گذاری در سهام موردنظر در درازمدت سودآور خواهد بود تکیه دارند.

سرمایه‌گذاری غیرفعال چه خوبی‌هایی دارد؟

معمولا  افرادی که سرمایه‌گذاری غیرفعال را انتخاب می کنند، افرادی با دیدگاه بلندمدت هستند. همین دیدگاه بلندمدت باعث کاهش فشار و استرس در بازارسرمایه می شود.. اما فرض کنید شما کسی هستید که دیدگاه بسیار کوتاه مدت (مثلا روزانه یا هفتگی) دارید. در این مواقع عواملی زیادی از جمله اخبار سیاسی به شدت واکنش نشان می‌دهد. بسیار خب! هر روز باید صبح که از خواب برمی‌خیزید فورا اخبار را چک کنید و ببینید چه اتفاق تازه‌ای افتاده و آیا دچار ضرر شده‌اید یا سود.نکته مثبت دیگر  سرمایه‌گذاری غیرفعال این می باشد که  افراد متخصص‌تر و با تجربه‌تر در آن حضور دارند. کسانی که از نظر اقتصادی و مالی توانایی‌های زیادی ندارند و به دنبال سود زودبازده می باشند، بازارهای دیربازده برایشان جذاب نیست. این باعث می‌شود نوعی غربال‌گری صورت بگیرد و مثلا افرادی وارد سرمایه‌گذاری‌های غیرفعال شوند که توانایی‌های تخصصی بیشتر، صبوری بیشتر و البته سرمایه‌ بیشتری هستند.ریسک کمتر را می‌توانیم یکی دیگر از مزایای این سرمایه‌گذاری بدانیم. بازارهای فعال اگرچه ممکن است بازدهی بیشتری داشته باشند، اما از آن طرف ریسک بیشتری هم متوجه سرمایه‌گذاران است.

نتیجه گیری

بسیاری از افراد در شرایط کنونی به دنبال جستجو  راهی امن و پر سود جهت سرمایه گذاری هستند. راه‌های مختلفی به منظور سرمایه گذاری وجود دارد اما باید به این نکته توجه کرد  که معمولا طیف وسیعی از مردم سرمایه چندان زیادی در دست ندارند باید مسیری را انتخاب کنند که امن باشد، قدرت نقد شوندگی داشته باشد و از ارزش پول در مقابل تورم محافظت کند.یادتان باشد حتی اگر در راه سرمایه‌گذاری شکست خوردید، هرگز امیدتان را از دست ندهید. شکست بخشی از فعالیت در بازارهای مالی است.به یاد داشته باشید که نکته مهم در این شرایط کنونی قدرت ریسک پذیری شما است.

نظر خود را ارسال کنید