همه چیز در مورد حجم مشکوک

در برخی از موارد تعداد خرید و فروش یا معاملات یک سهم به شدت افزایش پیدا می کند که به آن، حجم مشکوک گفته می شود، اما بهتر است قبل از آشنایی کامل با حجم مشکوک، معنی و مفهوم حجم معاملات را مورد بررسی قراردهیم.
به تعداد سهامی از یک شرکت که در یک روز معاملاتی بین خریداران و فروشندگان مبادله می‌شود حجم معاملات می‌گویند.

بررسی مفهوم حجم معاملات

بیشتر کاربران قدیمی با انواع روش‌های تکنیکال و تحلیلی آشنایی دارند. حجم معاملات یکی روش‌ها می باشد. در نتیجه کاربران زیادی جهت  تابلوخوانی و کسب دانش کافی از این روش استفاده می‌کنند.

آشنایی با مفهوم اصلی حجم معاملات


همان‌طور که از نام این اصطلاح مشخص است، حجم معاملات، میزان معاملات انجام‌شده هر سهم را در نمودارهای مختلف نشان می‌دهد. یکی از راه‌های مدیریت معاملات خود در بازار بورس استفاده از تکنیک حجم معاملات می باشد. با بررسی حجم معاملات یکی از سهام‌های بازار بورس، می‌توانید راحت‌تر و با خیالی آسوده دست به معامله آن سهم بزنید.سال های بسیاری است که معامله گران بر این باور هستند که حجم مشکوک در یک سهام در بورس یا هر بازار دیگری، می‌تواند یک سیگنال قوی از سوی بازار به افراد باشد.به همین دلیل است که افراد فعال  زیادی با استفاده از این تکنیک شروع به معامله می‌کنند. همچنین با مراجعه به سایت بورس اوراق بهادار تهران به نشانی tsetmc.com، می توانید در بخش فیلترها، فیلتر حجم مشکوک را جستجو کنید تا سهم‌هایی که در آن روز معاملاتی حجم بالا خورده‌اند را پیدا کنید.حجم مشکوک  یک فاکتور بسیارمهم در تابلو خوانی و هم یک فاکتور مهم در تحلیل تکنیکال سهام به شمار می‌آید. حجم مشکوک را باید به نسبت همان سهم در نظر بگیرید.
به‌طور مثال: اگر سهام خودرو به‌صورت میانگین روزانه 500 میلیون حجم معاملات دارد و در یک روز کاری این حجم به 900 میلیون می‌رسد، متوجه می‌شویم که به یکباره دوبرابر شده است و نتیجه می‌گیریم که معاملات مشکوک در سهم رخ داده است.

1) تابلوخوانی

تابلوی مربوط به هر سهم، میزان تغییرات قیمت را نسبت به زمان‌های گذشته نشان می‌دهد؛ اگر میزان این تغییرات بیش از حد معمول بود، احتمال دارد پول هوشمند و حجم مشکوک عامل این تغییرات باشد. تابلوی مربوط به سهام مختلف را در بازار بورس ایران می‌توانید از سایت TSETMC پیدا کنید.

حجم مشکوک نشانه ی چیست؟

وجود حجم مشکوک نمی تواند به تنهایی سیگنال خرید و فروش باشد اما وقوع آن می تواند نشان دهنده  اتفاقی در نماد آن سهم باشد. به عنوان مثال یک خبر مثبت یا منفی، باعث جلب توجه معامله گران به آن سهم شده و حجم آن سهم به طور غیر معمولی در آن روز خاص بالا می رود. و یا ممکن است حجم زیادی از پول هوشمند به آن سهم وارد و یا از آن خارج شده است.به منظور استفاده از حجم مشکوک بهترین راه این است که سهامی را که در آنها حجم مشکوک رخ داده است، شناسایی کرده و آنها را در واچ لیست خود قرار دهیم. سپس این سهم ها را از نظر تکنیکالی و بنیادی بررسی کرده و تشخیص دهیم که وقوع این حجم مشکوک اتفاقی یا بد برای سهام می باشد.
به عنوان مثال اگر سهم به یک سقف مهم رسیده است، این حجم می تواند شروع اصلاح یا ریزش در سهم باشد. ویا اگر سهم به یک منطقه ی حمایتی مهم رسیده است، حجم مشکوک می تواند مقدمه ای بر پایان اصلاح و شروع روند مثبت جدیدی باشد. دقت داشته باشید که تمام این ها احتمالات هستند و باید چندین پارامتر دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرد.

چگونه رخ دادن حجم مشکوک در سهام را بفهمیم؟

به منظور نحوه رخ دادن چگونگی حجم مشکوک در سهام بازار سه روش بیشتر وجود ندارد که بخشی از آموزش‌های تحلیل تکنیکال، فیلترنویسی و تابلوخوانی را شامل می‌شود. در این بخش این سه مورد را به‌صورت خلاصه توضیح می‌دهیم.

روش اول : به یکی از سایتهایی که قیمت سهام روی نمودار را نشان می‌دهند مراجعه کنید. این سایت می‌تواند رهاورد 365 به نشانی rahavard365.com باشد. با ثبت نام در این سایت، به‌صورت رایگان می‌توانید از برخی از خدمات آن استفاده کنید. در ابتدا نام سهام مورد نظر خود را جستجو کنید و سپس نمودار پیشرفته را باز کنید.
راه دوم : این بخش به قسمتی از آموزش تابلوخوانی برمی‌گردد و توجه کنید که بهترین سایت برای تابلوخوانی و تشخیص معاملات مشکوک در سهام، سایت سازمان بورس اوراق بهادار به نشانی tsetmc.com است.
با ورود به این سایت و جستجوی نماد مورد نظر، تمامی اطلاعات تابلو اصلی برای شما نمایان خواهد شد. حالا کافی است که، حجم روزانه را با میانگین حجم ماه مقایسه کنید. اگر حجم روزانه بیش از دو برابر میانگین حجم ماهانه باشد، در اینصورت حجم مشکوک در سهم رخ داده است.
راه سوم : طبیعتا با مطالعه راه اول و دوم، به این نتیجه می‌رسید که نمی‌شود تک تک سهام‌ها را برای معاملات حجم مشکوک بررسی کرد و ممکن است اصلاً با این پدیده روبرو نشوید. از همین رو بهتر است تا این راه را امتحان کنید. در ابتدا سعی کنید تا فیلتر مرتبط با حجم مشکوک را پیدا کنید.
حالا به سایت سازمان بورس اوراق بهادار به نشانی tsetmc.com مراجعه کنید و در بخش فیلترها، فیلتر خود را وارد کنید. در این صورت دیگر نیازی به بررسی تک تک سهم‌ها نخواهید داشت.

کاربرد حجم مشکوک

بالا رفتن حجم معاملات در یک نماد، به معنای ورود سرمایه‌ ای قابل توجه می باشد، این ورود سرمایه در حالت عادی، از تغییر در روند کار شرکت مذکور در جهتی مثبت نشات می‌گیرد. اما اگر چنین تغییری اتفاق نیفتاده باشد، این افزایش ، افزایش قیمت کاذب تلقی می‌شود.حجم مشکوک در بورس معمولا به معنای افزایش حجم معاملات یک نماد می باشد. اما کاربرد اصلی و نحوه دریافت سیگنال خرید و یا فروش با توجه به حجم مشکوک چگونه است؟!
اگر در اثر رخ دادن یک اتفاق بنیادی مثبت و یا در ناحیه حمایتی شاهد رخ دادن حجم شک برانگیز در یک سهم باشیم، یک سیگنال خرید قوی است؛ زیرا قطعا در چنین سهمی اتفاقات مثبتی افتاده و ورود سرمایه داشته و به زودی از چنین نمادی انتظار می رود رشد و صعود قابل توجه را داشته باشد.اگر در اثر رخ دادن یک اتفاق بنیادی منفی و یا در ناحیه مقاومتی شاهد رخ دادن این حجم در یک سهم باشیم، یک سیگنال فروش میباشد؛ زیرا قطعا در چنین سهمی اتفاقات منفی رخ داده و خروج پول داشته و یا به دلیل اینکه قادر به شکستن مقاومت نبوده، به زودی شاهد افت قیمتی و صف فروش در سهم خواهیم بود.

نکات مربوط به حجم مشکوک

۱. به طور کلی حجم مشکوک در نزدیکی مقاومت سهم می‌تواند نشان از فروش سنگین و خروج سرمایه از سهم باشد و حجم مشکوک در نزدیکی حمایت سهم نیز می‌تواند نشان از خرید سنگین و ورود به سهم باشد.

۲. تشخیص حجم مشکوک نیاز به آموزش و دانش و تجربه کافی در زمینه تابلوخوانی و دیگر مفاهیم بورس دارد.

۳. حجم مشکوک به تنهایی نمی‌تواند مبنای تحلیل سهم تلقی شود؛ بلکه باید موارد دیگر را هم در نظر گرفت.

۴. این حجم ممکن است فقط یک بازی از سمت حقوقی‌ها و یا حقیقی‌های  بزرگ و عمده سهم باشد و هدف آن، گمراه کردن دیگر معامله‌گران باشد. پس همواره باید آگاهانه عمل کرد.

۵. در برخی اوقات به دلیل کد به کد یا خریدوفروش بلوکی اتفاق افتاده که تشخیص آن می‌تواند برای معامله‌گران گره‌گشا باشد.

۶. به هیچ عنوان شناسایی حجم مشکوک و یا فیلتر حجم مشکوک را پایه  اصلی معاملات خود قرار ندهید .

۷. پس از تشخیص حجم مشکوک، برای بررسی رفتار سهم حتماً نسبت خریداران و فروشندگان را از تابلوی معاملاتی سهم تحلیل و بررسی کنید.

استفاده از فیلتر حجم‌ مشکوک چه سودی دارد؟

صرفه‌جویی در زمان و شناسایی سهم‌های قابل رشد از دلایل استفاده از فیلتر حجم‌ مشکوک است. با استفاده از این  روش به جای بررسی صدها نماد در بازار بورس که حجم‌های غیر عادی دارند از این فیلتر استفاده می‌شود. مزیت دیگر استفاده از این فیلتر، برای افرادی می باشد  که به تحلیل تکنیکال تسلط دارند و احتمال خطا و زیان در خرید سهم را کاهش می‌دهد. پس اگر در سهمی که در پرتفوی شماست، تغییرات خرید و فروش عمده‌‌ و ریزش قیمت سهم، پیش از تشکیل صف فروش ایجاد شد می‌توانید از سهم خارج شوید و جلوی زیان را بگیرید.

نتیجه گیری

در این آموزش بصورت مختصر حجم مشکوک و کاربردهای آن را شناختیم و متوجه شدیم که این حجم چیست و چگونه میتوان آن را جست و جو کرد. طبیعی است فعالان خبره و با تجربه بازار سرمایه در معاملات خود تنها به یک یا دو عامل بسنده نمیکنند و عوامل و نکات زیادی را مورد بررسی قرار میدهند. پس فقط  اعتماد به این حجم معامله نکنید و فاکتورهای لازم برای یک معامله موفق را همیشه در نظر داشته باشید.

 

 

 

 

 

نظر خود را ارسال کنید